Relation of Social Justice Leadership with
Students’ School Alienation and School Burnout
Abstract
This
research aimed to determine whether there is a relationship between school
alienation and school burnout, and “social justice leadership”, and to identify
the nature of this relationship and structure. In this research, a relational
screening model was used. In order to analyse the relationship between “social
justice leadership”, school alienation, and school burnout through data
collection tools, correlation analysis, multiple regression modelling, and
multiple linear regression analysis were made. Three hundred eighty two high
school students studying in Ankara, Turkey participated in the research and
data were obtained in April and May 2019. The results obtained from the data
show that there is an inverse relationship between social justice leadership
and school alienation and school burnout, and that the increase in social
justice leadership in school may decrease school alienation and school burnout.
It is recommended that high school administrators promote a social justice
culture in school to reduce variables such as school alienation and school
burnout.
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบว่ามีความสัมพันธ์ระหว่างความแปลกแยกในโรงเรียนและความเหนื่อยหน่ายในโรงเรียนกับ
"ความเป็นผู้นำด้านความยุติธรรมทางสังคม" หรือไม่
และเพื่อระบุลักษณะของความสัมพันธ์และโครงสร้างนี้
ในงานวิจัยนี้ได้ใช้แบบจำลองการคัดกรองเชิงสัมพันธ์
เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่าง
"ความเป็นผู้นำด้านความยุติธรรมทางสังคม" ความแปลกแยกในโรงเรียน
และความเหนื่อยหน่ายของโรงเรียนโดยใช้เครื่องมือรวบรวมข้อมูล
การวิเคราะห์สหสัมพันธ์ การสร้างแบบจำลองการถดถอยพหุคูณ
และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงเส้นพหุคูณ
นักเรียนมัธยมปลายสามร้อยแปดสิบสองคนกำลังศึกษาอยู่ที่เมืองอังการา ประเทศตุรกี
เข้าร่วมการวิจัยและได้รับข้อมูลในเดือนเมษายนและพฤษภาคม 2019 ผลลัพธ์ที่ได้จากข้อมูลแสดงให้เห็นว่ามีความสัมพันธ์แบบผกผันระหว่างความเป็นผู้นำด้านความยุติธรรมทางสังคมและความแปลกแยกในโรงเรียนและความเหนื่อยหน่ายในโรงเรียน
และการเพิ่มขึ้นของความเป็นผู้นำความยุติธรรมทางสังคมในโรงเรียนอาจลดความแปลกแยกในโรงเรียนและความเหนื่อยหน่ายในโรงเรียน
ขอแนะนำว่าผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายควรส่งเสริมวัฒนธรรมความยุติธรรมทางสังคมในโรงเรียน
เพื่อลดตัวแปรต่างๆ เช่น การเลิกเรียนในโรงเรียนและความเหนื่อยหน่ายในโรงเรียน
Distributing Leadership or Distributing Tasks? The
Practice of Distributed Leadership by Management and Its Limitations in Two
Spanish Secondary Schools
Abstract
The
need to explore new forms of leadership in schools, among other available
alternatives, leads to the reflection upon the way in which—specifically from
the principal’s office—it is developed, implemented and distributed. This paper
presents two case studies in Spanish secondary schools in which the practices
are analyzed and the limitations recognized in the exercise of distributed
leadership by their principals. This study used interviews and shadowing of the
principals, recording the observations of meetings and interviews with other
influential agents from each school. Despite the particular differences in each
case and a greater role of social interaction processes, the outcomes reflect
the persistent focus on the individual action of the principals and the
pre-eminence of formal and bureaucratic components in the development of
distributed leadership. This situation prevents progress beyond the mere distribution
of management tasks and hinders the possibilities of consolidating other forms
of leadership expression that involve more agents and groups.
บทคัดย่อ
ความจำเป็นในการสำรวจรูปแบบความเป็นผู้นำแบบใหม่ในโรงเรียน
ท่ามกลางทางเลือกอื่นๆ ที่มีอยู่ นำไปสู่การไตร่ตรองถึงวิธีการที่ได้รับการพัฒนา
ดำเนินการ และแจกจ่ายโดยเฉพาะอย่างยิ่งจากสำนักงานของอาจารย์ใหญ่
เอกสารนี้นำเสนอกรณีศึกษาสองกรณีในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายของสเปนซึ่งมีการวิเคราะห์แนวทางปฏิบัติและข้อจำกัดที่ผู้บริหารของตนยอมรับในการฝึกความเป็นผู้นำแบบกระจาย
การศึกษานี้ใช้การสัมภาษณ์และการดูเงาของครูใหญ่
บันทึกการสังเกตการประชุมและการสัมภาษณ์กับตัวแทนผู้มีอิทธิพลจากแต่ละโรงเรียน
แม้จะมีความแตกต่างกันในแต่ละกรณีและมีบทบาทมากขึ้นในกระบวนการปฏิสัมพันธ์ทางสังคม
ผลลัพธ์ที่ได้สะท้อนถึงการมุ่งเน้นอย่างต่อเนื่องในการดำเนินการส่วนบุคคลของผู้บริหารระดับสูงและความโดดเด่นขององค์ประกอบที่เป็นทางการและระบบราชการในการพัฒนาความเป็นผู้นำแบบกระจาย
สถานการณ์นี้ป้องกันความคืบหน้านอกเหนือจากการกระจายงานการจัดการเพียงอย่างเดียว
และขัดขวางความเป็นไปได้ในการรวมการแสดงออกของผู้นำรูปแบบอื่นๆ
ที่เกี่ยวข้องกับตัวแทนและกลุ่มมากขึ้น
Coming Into Mindfulness: A Practice of Relational
Presence to Cultivate Compassion in One Rural School
Abstract
This
narrative inquiry explores personal and professional stories of two educators,
nurtured and supported by their school leadership, in a rural school setting,
who have had diverse experiences with the contemplative practice of
mindfulness. Our research primarily focused on the following wonders: How does
the experience of mindfulness practice shift teacher identity and awareness,
and the quality of time educators spend with children and youth? As educators,
how can the practice of mindfulness expand our experience of listening, loving
kindness, and compassion within educational spaces? We explore how their unique
experiences of mindfulness are woven into the fabric of their school and a
mindful pedagogy.
บทคัดย่อ
การไต่ถามเชิงบรรยายนี้สำรวจเรื่องราวส่วนตัวและเรื่องอาชีพของนักการศึกษาสองคน
ซึ่งได้รับการหล่อเลี้ยงและสนับสนุนโดยผู้นำโรงเรียนของพวกเขา
ในสภาพแวดล้อมของโรงเรียนในชนบท ซึ่งมีประสบการณ์ที่หลากหลายกับการฝึกสติไตร่ตรอง
การวิจัยของเรามุ่งเน้นไปที่สิ่งมหัศจรรย์ต่อไปนี้เป็นหลัก:
ประสบการณ์การฝึกสติเปลี่ยนอัตลักษณ์และความตระหนักรู้ของครู
และคุณภาพของเวลาที่นักการศึกษาใช้กับเด็กและเยาวชนได้อย่างไร ในฐานะนักการศึกษา
การฝึกสติจะขยายประสบการณ์ของเราในการฟัง ความเมตตากรุณา
และความเห็นอกเห็นใจภายในพื้นที่การศึกษาได้อย่างไร
เราสำรวจว่าประสบการณ์การมีสติที่เป็นเอกลักษณ์ของพวกเขาถูกถักทอเข้าไปในโครงสร้างของโรงเรียนและการสอนอย่างมีสติได้อย่างไร
https://drive.google.com/file/d/1S5ljxt7IBSwT_QDqNWezNqffRE4bhbTD/view?usp=sharing
An Investigation of Student Enrollment Trends and
De Facto Segregation in Louisiana K-12 Public Education
Abstract
Per
the Brown V. Board decision (1954), segregation in the American educational
system is “unconstitutional”, “has no place”, and is “inherently unequal”.
Although American schools have been de jure desegregated for decades, issues of
White flight, segregation academies, and poor academic preparation in public
schools continues to raise concerns among parents, stakeholders, and students.
This article seeks to advance previous research related to identifying issues
of segregation by investigating the possible existence of de facto segregation
in Louisiana secondary education. In looking at enrollment data from the
2018-2019 school year and using comparative analysis methodology, the findings
of this study suggest the existence of de facto segregation throughout the
state of Louisiana to be minimally existent in public schools. While the
majority population in public schools consistently was Black students, the
findings suggest that White, Native American, Latinx, and Asian students mostly
attend public schools in both urban and rural areas. The findings also suggest
there to be an emerging form of neo de facto segregation or segregation based
on socioeconomic status among Black and White students and other minorities.
These findings can aid educational leaders and policymakers in effectively
planning for facilitating growth and the maintenance of diversity by providing
insight on the current state of integration and the proper measures needed for
ensuring equal and equitable leadership in schools.
บทคัดย่อ
ตามการตัดสินใจของคณะกรรมการของ
Brown
V. (1954) การแบ่งแยกในระบบการศึกษาของอเมริกานั้น
“ขัดต่อรัฐธรรมนูญ”, “ไม่มีที่” และ
“ไม่เท่าเทียมกันโดยเนื้อแท้”
แม้ว่าโรงเรียนในอเมริกาจะถูกแยกจากกันโดยชอบด้วยกฎหมายมาหลายทศวรรษแล้ว
แต่ประเด็นเรื่องการบินสีขาว สถาบันการแยกกันอยู่
และการเตรียมความพร้อมด้านวิชาการที่ไม่ดีในโรงเรียนของรัฐยังคงก่อให้เกิดความกังวลในหมู่ผู้ปกครอง
ผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย และนักเรียน
บทความนี้มุ่งที่จะพัฒนางานวิจัยก่อนหน้าที่เกี่ยวข้องกับการระบุประเด็นเรื่องการแบ่งแยกโดยการตรวจสอบความเป็นไปได้ของการแยกจากกันโดยพฤตินัยในการศึกษาระดับมัธยมศึกษาของรัฐลุยเซียนา
ในการดูข้อมูลการลงทะเบียนตั้งแต่ปีการศึกษา 2018-2019 และใช้วิธีการวิเคราะห์เปรียบเทียบ
ผลการศึกษานี้ชี้ให้เห็นว่าการมีอยู่ของการแยกตามพฤตินัยทั่วทั้งรัฐลุยเซียนาจะมีน้อยที่สุดในโรงเรียนของรัฐ
ในขณะที่ประชากรส่วนใหญ่ในโรงเรียนของรัฐเป็นนักเรียนผิวดำอย่างสม่ำเสมอ
ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่านักเรียนผิวขาว ชาวอเมริกันพื้นเมือง ชาวละติน
และเอเชียส่วนใหญ่เข้าเรียนในโรงเรียนของรัฐทั้งในเขตเมืองและในชนบท
ผลการวิจัยยังชี้ให้เห็นว่ามีรูปแบบใหม่ของการแบ่งแยกหรือการแบ่งแยกโดยพฤตินัยโดยอิงตามสถานะทางเศรษฐกิจและสังคมในหมู่นักเรียนผิวดำและผิวขาวและชนกลุ่มน้อยอื่นๆ
การค้นพบนี้สามารถช่วยเหลือผู้นำด้านการศึกษาและผู้กำหนดนโยบายในการวางแผนอย่างมีประสิทธิภาพเพื่ออำนวยความสะดวกในการเติบโตและการรักษาความหลากหลายโดยการให้ข้อมูลเชิงลึกเกี่ยวกับสถานะของการรวมกลุ่มในปัจจุบันและมาตรการที่เหมาะสมที่จำเป็นสำหรับการรับรองความเป็นผู้นำที่เท่าเทียมกันและเสมอภาคในโรงเรียน
ลิ้งค์เอกสาร
https://drive.google.com/file/d/13u1pfsHpDQZ2Rp1kDjyJi3PmVrYKoecH/view?usp=sharing
Toward A Conceptualization of Democratic Leadership
in a Professional Context
Abstract
In
this article, an argument is advanced with the intention of establishing the
central principles and premises upon which democratic leadership in school
contexts are based. These principles are derived from the findings of a study
on the professional leadership culture of one school conducted by this author.
The initial research was a qualitative case study that examined, through
Schein’s (2010) organizational culture and leadership model, the perceptions of
school-level professionals regarding the nature of their professional leadership
culture. Numerous findings with rich implications for democratic leadership in
professional contexts emerged from the study. Based on these findings, I
propose a conceptualization of democratic leadership and suggest ten strategies
for its use in school contexts. Finally, I examine possibilities for the
development of democratic leadership capacity in school contexts.
บทคัดย่อ
ในบทความนี้
การโต้เถียงมีความก้าวหน้าโดยมีจุดประสงค์เพื่อสร้างหลักการและจุดศูนย์กลางที่เป็นผู้นำในระบอบประชาธิปไตยในบริบทของโรงเรียน
หลักการเหล่านี้ได้มาจากผลการศึกษาเกี่ยวกับวัฒนธรรมการเป็นผู้นำแบบมืออาชีพของโรงเรียนแห่งหนึ่งที่ดำเนินการโดยผู้เขียนคนนี้
การวิจัยเบื้องต้นเป็นกรณีศึกษาเชิงคุณภาพที่ตรวจสอบผ่านวัฒนธรรมองค์กรและรูปแบบความเป็นผู้นำของ
Schein
(2010) การรับรู้ของผู้ประกอบอาชีพระดับโรงเรียนเกี่ยวกับธรรมชาติของวัฒนธรรมการเป็นผู้นำในวิชาชีพของตน
ผลการวิจัยมากมายที่มีนัยยะสำคัญสำหรับความเป็นผู้นำในระบอบประชาธิปไตยในบริบททางวิชาชีพเกิดขึ้นจากการศึกษานี้
จากการค้นพบนี้
ข้าพเจ้าขอเสนอแนวความคิดเกี่ยวกับภาวะผู้นำในระบอบประชาธิปไตยและเสนอแนะกลยุทธ์
10 ประการสำหรับการใช้งานในบริบทของโรงเรียน สุดท้ายนี้
ฉันตรวจสอบความเป็นไปได้ในการพัฒนาความสามารถในการเป็นผู้นำในระบอบประชาธิปไตยในบริบทของโรงเรียน
ลิ้งค์เอกสาร
https://drive.google.com/file/d/1R8LZVTcgoiib0VoAZJLs7VyUMNr4g0xY/view?usp=sharing
อ้างอิง
Bourdier, W. Y., & Parker, J. L. (n.d.). An Investigation of Student
Enrollment Trends and De Facto Segregation in Louisiana K-12 Public Education.
Gómez-Hurtado, I., González-Falcón, I., Coronel-Llamas, J.
M., & García-Rodríguez, M. del P.
(2020). Distributing leadership or distributing tasks? The practice
of distributed leadership by management and its limitations in two spanish
secondary schools. Education Sciences, 10(5). https://doi.org/10.3390/educsci10050122
Kavia, S., & Murphy, M.
S. (n.d.). Coming Into Mindfulness: A Practice of Relational Presence to Cultivate Compassion in
One Rural School (Vol. 14, Issue 1).
Liggett, R. (n.d.). Toward A Conceptualization of Democratic Leadership in a
Professional Context.
Özdoğan Özbal, E. (n.d.). Relation of Social Justice Leadership with Students’ School Alienation and School Burnout 1. In The Journal of the Ohio Council of Professors of
Educational Administration (OCPEA) (Vol. 5, Issue 2).
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น